Експертна спеціальність 10.1 «Дослідження обставин i механізму дорожньо-транспортних пригод»

Головними завданнями є:

  • установлення механізму ДТП та її елементів: швидкості руху (при наявності слідів гальмування), гальмового та зупиночного шляхів, відстані, пройденої ТЗ за певні проміжки часу, та інших просторово-динамічних характеристик пригоди;
  • установлення відповідності дій водія ТЗ у даній дорожній ситуації технічним вимогам Правил дорожнього руху, наявності у водія технічної можливості уникнути пригоди з моменту виникнення небезпеки для руху, відповідності дій водія з технічної точки зору вимогам Правил дорожнього руху, а також установлення з технічної точки зору наявності причинно-наслідкового зв’язку між невідповідними Правилам дорожнього руху діями водія та настанням події ДТП.

Орієнтовний перелік вирішуваних питань:

  • якою була швидкість ТЗ у різні моменти розвитку ДТП?
  • яка максимально допустима швидкість ТЗ за умовами видимості дороги?
  • яка максимально допустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіуса?
  • яка безпечна дистанція між ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • який гальмовий та (або) зупиночний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
  • як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
  • чи мав водій технічну можливість уникнути наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
  • чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
  • чи перебували з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв’язку з настанням події ДТП?
  • з якою швидкістю рухався ТЗ? Якщо ця швидкість перевищувала встановлені обмеження (зазначаєтеся, які саме), то чи мав водій технічну можливість уникнути ДТП, якщо б ця швидкість не перевищувала допустиму?
  • чи мав водій технічну можливість шляхом екстреного гальмування зупинити ТЗ з моменту виникнення небезпеки для руху (указується момент виникнення небезпеки), не доїжджаючи до перешкоди?

Вимоги до матеріалів, які необхідно представити судовому експертові для проведення дослідження.

У документах про призначення автотехнічної експертизи повинні бути зазначені дані про параметри і стан дорожньої обстановки, дорожнього покриття та обставини щодо дій учасників події, з яких має виходити експерт при проведенні досліджень (вихідні дані).

При призначенні експертизи обставин ДТП необхідно, зокрема, указувати:

  • тип покриття дороги (асфальт, ґрунтова тощо), його стан (сухе, мокре, ожеледиця та ін.), ширину проїзної частини, наявність і величину ухилів, наявність дорожніх знаків і розміток у районі ДТП, технічний стан ТЗ та його завантаженість;
  • видимість і оглядовість дороги з місця водія, а в умовах недостатньої видимості та обмеженої оглядовості – ще й видимість перешкоди; розташування ТЗ по ширині дороги, швидкість його руху;
  • момент виникнення небезпеки для руху;
  • відстань, яку подолав пішохід з моменту виникнення небезпеки для руху до моменту наїзду, швидкість руху пішохода або час його руху з моменту виникнення небезпеки для руху до моменту наїзду;
  • чи застосовував водій екстрене гальмування і якщо застосовував, то яка довжина сліду гальмування до задніх коліс автомобіля (якщо сліди розташовані на ділянках дороги з різним покриттям, наприклад, на проїзній частині й узбіччі, потрібно зазначити довжину сліду окремо на кожній з ділянок);
  • місце наїзду відносно слідів гальмування (яку відстань пройшов ТЗ у стані гальмування до наїзду чи після наїзду на пішохода; якою частиною ТЗ контактував з пішоходом або якими частинами зіткнулися транспортні засоби; якщо ТЗ після залишення сліду гальмування до його остаточної зупинки рухався накатом, то яку відстань він пройшов у цьому стані).

Якщо ДТП скоїв водій мотоцикла, крім того, зазначається: ручним та ножним гальмом чи одним з них (яким саме) гальмував водій; якщо на мотоциклі з коляскою був один пасажир, то де він перебував (у колясці чи на задньому сидінні); якщо мотоцикл без коляски рухався в перекинутому стані, залишаючи сліди на дорозі, – то відстань, на яку він перемістився в такому стані.

Якщо до моменту призначення експертизи слідчому (суду) не вдалося усунути протиріччя у вихідних даних, що були в справі, він має право зазначити в документі про залучення судового експерта варіанти їх значень і отримати висновки щодо кожного з них.

Слідчий не має права вимагати від судового експерта, щоб той самостійно вибирав із матеріалів справи вихідні дані для проведення експертизи. Разом з тим слідчий може поставити перед судовим експертом питання про технічну спроможність (неспроможність) тих чи інших даних, які є в справі, з обов’язковим посиланням на конкретний документ.

Коли судовий експерт вважає, що небезпека для руху виникла не в той момент, який зазначено в документі про залучення судового експерта, він має вказати мотиви незгоди з позицією слідчого (суду) та надати відповідні варіанти розв’язання поставленого питання.

Разом з документом про залучення експерта судовому експертові за потребою надаються всі матеріали справи провадження.

Якщо слідчий (суд) не може направити судовому експертові всі матеріали справи, він повинен надати:

  • протокол ОМП разом зі схемою та іншими додатками;
  • протокол огляду ТЗ;
  • протокол слідчого експерименту.