Державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України
Експертна служба МВС

Експертна спеціальність 10.2 «Дослідження технічного стану транспортних засобів»

дослідження технічного стану ТЗПитання щодо технічного стану транспортних засобів вирішуються, як правило,
в рамках кримінальних проваджень та судових розглядів за фактами дорожньо-транспортних пригод.

Об’єктами судової експертизи дослідження технічного стану транспортних засобів є системи та елементи колісних транспортних засобів, а також відповідні нормативні документи.

Meта експертного дослідження – встановлення причинно-наслідкового звʼязку, виявлених несправностей з фактом ДТП.

Предмет судової експертизи технічного стану систем і елементів ТЗ – встановлені в результаті дослідження із застосуванням спеціальних знань та спеціального обладнання фактичні дані, та обставини ДТП, що визначають технічний стан систем ТЗ, який впливає на безпеку руху, причини, час виникнення відмов (несправностей) та їх звʼязок з ДТП.

На сучасному етапі розвитку судової інженерно-транспортної експертизи нагальною залишається потреба у забезпеченні достовірності результатів досліджень. Одним із шляхів  вирішення цього питання, наряду з неухильним дотриманням методологічних аспектів, є впровадження в експертну діяльність сучасних (інноваційних) методів дослідження.

Методи дослідження:

І. Традиційні.

ІІ. Інноваційні.

І. Традиційні методи дослідження

В процесі експертного дослідження вирішуються питання щодо: відповідності стану систем транспортного засобу технічним вимогам на експлуатацію; наявності несправностей транспортного засобу; причини та часу виникнення несправностей; можливості виявлення водієм несправності до моменту настання дорожньо-транспортної пригоди; причинно-наслідкового зв’язку між виявленою несправністю та фактом дорожньо-транспортної пригоди; обставин, пов’язаних з технічним станом транспортного засобу, які сприяли виникненню дорожньо-транспортної пригоди.

Орієнтовний перелік запитань, які вирішуються судовою інженерно-транспортною експертизою з дослідження технічного стану транспортних засобів традиційними методами дослідження:

  1. В якому технічному стані були гальмова система, рульове керування, ходова частина, система зовнішніх світлових приладів та система трансмісії транспортного засобу на момент дорожньо-транспортної пригоди?
  2. Якщо є несправності у гальмовій системі, рульовому керуванні, ходовій частині, системі зовнішніх світлових приладів та системі трансмісії транспортного засобу, то коли вони виникли, до дорожньо-транспортної пригоди, під час, чи після неї?
  3. Якщо несправності мали місце до моменту настання дорожньо-транспортної пригоди, чи міг водій або відповідальна за технічний стан особа, виявити дані несправності до початку руху транспортного засобу?
  4. Якщо несправності гальмової системи, рульового керування, ходової частини, системи зовнішніх світлових приладів та системи трансмісії транспортного засобу виникли до настання дорожньо-транспортної пригоди, то чи могли вони вплинути на керованість транспортного засобу?

ІІ. Інноваційні методи дослідження

Шляхом застосування апаратно-програмних комплексів, призначених для зчитування цифрових даних з електронних модулів автомобіля, отримується інформація за деякий час до події дорожньо-транспортної пригоди, в її момент та після. Це дозволяє встановити точні дані про параметри руху транспортного засобу та іншу додаткову інформацію, що виключає необхідність проведення певних слідчих дій, а саме: слідчого експерименту; судової фототехнічної експертизи (встановлення швидкості руху); дослідження технічного стану транспортного засобу.

Орієнтовний перелік запитань, які вирішуються судовою інженерно-транспортною експертизою з використанням апаратно-програмних комплексів:

  1. Які дані про параметри руху автомобіля (номерний знак….) містяться в модулі керування системою безпеки, що надається на дослідження?
  2. Який був характер руху автомобіля (номерний знак….) перед подією дорожньо-транспортної пригоди (можливо після неї), виходячи з отриманих даних?
  3. Чи в працездатному стані знаходилися на момент дорожньо-транспортної пригоди робоча гальмова система та система рульового керування автомобіля (номерний знак….) згідно інформації, яка міститься в модулі керування системою безпеки?

Переваги дослідження